20.4.11

Κίτρινα, κόκκινα, μπλε οικολογικά αυγά

Γεια σας και Χρόνια Πολλά!! Μεγάλη Τετάρτη σήμερα και, όπως και πέρυσι, ξεκίνησα την προετοιμασία για τη βαφή των πασχαλινών αυγών. Εδώ και μερικά χρόνια προσπαθώ να βάφω τα αυγουλάκια μου με φυσικούς τρόπους έτσι ώστε και να μπορούμε να τα φάμε χωρίς κίνδυνο αλλά και να τηρώ την παράδοση.

Πρόπερσι επιχείρησα να τα βάψω με παντζάρια, η απόπειρα όμως στέφθηκε με παταγώδη αποτυχία! Η περσινή προσπάθεια ήταν πιο επιτυχημένη. Χρησιμοποίησα ριζάρι για το κόκκινο χρώμα, κόκκινο λάχανο για το μπλε-πετρόλ και χαμομήλι ή κάρυ για το κίτρινο.

Τα φετινά μου αυγουλάκια:


Κίτρινα
Τα κίτρινα αυγουλάκια είναι τα πιο εύκολα: έβρασα το χαμομήλι (σε ένα μπρίκι έβαλα δυο μεγάλες κουταλιές), το στράγγισα και όταν κρύωσε βούτηξα μέσα το αυγό και το έβαλα να βράσει. Το ίδιο περίπου έκανα με το κάρυ. Το ένα από τα παρακάτω αυγά είναι με κάρυ, τα δυο άλλα με χαμομήλι. Όπως βλέπετε, δεν υπάρχει διαφορά στο αποτέλεσμα.



Τα κόκκινα ή μπλε αυγουλάκια είναι ακόμα μέσα στο χρωματιστό νερό. Μπορείτε να πάρετε μια ιδέα όμως για το πώς θα γίνουν στην περσινή ανάρτηση.


Κόκκινα
Τα κόκκινα τα έβαψα ως εξής: αγόρασα ένα φακελάκι ριζάρι* από κατάστημα με μπαχαρικά της πόλης μου (1,5 ευρώ). Το άφησα μέσα σε ζεστό νερό για 6-7 ώρες και μετά το έβρασα για 20 λεπτά. Κατόπιν το σούρωσα και άφησα τα ήδη βρασμένα αυγά να μείνουν μέσα όλη νύχτα. Τα αυγά παίρνουν έτσι ένα βαθύ κόκκινο χρώμα, κοκκινοκαφέ για την ακρίβεια. Μην περιμένετε τα αυγά σας να βγουν με τα ζωντανά χρώματα των έτοιμων χημικών βαφών, εμένα όμως μ' αρέσουν περισσότερο έτσι. Είναι και πιο πρωτότυπα και ασυνήθιστα στο τέλος τέλος!



*Το ριζάρι ή ερυθρόδανο το βαφικό είναι ένας θάμνος που φύεται στη Νότια Ευρώπη και στην Ασία. H χρήση του χρονολογείται ήδη από την προϊστορική εποχή για το χρωματισμό δερμάτων, υφασμάτων, αλλά και τοίχων και αγγείων και αγαλμάτων. Κατά το 18ο αιώνα οι Αμπελακιώτες παραγωγοί και έμποροι το χρησιμοποίησαν για τη βαφή των νημάτων τους, που έγιναν περίφημα για το γεγονός ότι δεν ξέβαφαν και ως εκ τούτου απέκτησαν μεγάλη εμπορική απήχηση και συνέβαλαν στη βιοτεχνική και εμπορική ευημερία της περιοχής. (πληροφορίες αντλημένες από το arxaiologia.gr και wikipedia.gr)


Μπορείτε να το βρείτε σε καταστήματα με μπαχαρικά, κυρίως στις μεγάλες αγορές των αστικών κέντρων.

Σημείωση (12/4/2012): το φετινό ριζάρι μάλλον λόγω χαμηλότερης ποιότητας δε δίνει κόκκινα αυγά, αλλά καφέ! Δείτε για λεπτομέρειες τη φετινή ανάρτηση http://aneraida.blogspot.com/2012/04/blog-post_12.html


Μπλέ
Όπως βλέπετε, δεν είναι ακριβώς μπλε, αλλά μπλε/γκρι/πετρόλ.  Έγιναν με κόκκινο λάχανο. Έβρασα για μισή περίπου ώρα ένα κόκκινο λάχανο κομμένο σε μικρά κομμάτια. Το σούρωσα και το άφησα να κρυώσει. Όταν κρύωσε αρκετά έβρασα τα αυγά και τα άφησα μέσα στο ζουμί όλη τη νύχτα.



Παρατήρηση 1: για να έχετε τις μικρότερες δυνατές απώλειες φροντίστε να έχετε τα αυγά σε θερμοκρασία δωματίου, να τα βουτήξετε σε κρύο νερό και να τα βράσετε ανεβάζοντας σταδιακά το μάτι μέχρι να φτάσουν σε ένα ασθενικό βρασμό. Δεν πρέπει δηλαδή να βράζουν χτυπώντας στον πάτο της κατσαρόλας, ούτε όμως και να αυξηθεί απότομα η θερμοκρασία τους.
Παρατήρηση 2: Όσο πιο λευκά είναι τα αυγά μας τόσο ευκολότερα θα βάψουν και τόσο πιο λαμπερό χρώμα θα πάρουν. Τα δικά μου ήταν αρκετά σκούρα.
Παρατήρηση 3: Αν μείνουμε ευχαριστημένοι με το χρώμα των αυγών μας μπορούμε να κάνουμε και άλλους χρωματισμούς: βουτώντας το αυγό μας πρώτα στο κόκκινο και ύστερα στο κίτρινο ζουμί  πετυχαίνουμε πορτοκαλί, στο μπλε και κίτρινο πράσινο, στο μπλε και κόκκινο μώβ κ.ο.κ.

Καλή επιτυχία!!

26 σχόλια:

simonmad είπε...

Ωραιότατα τα αυγά σου, Ανεράιδα! Κι εμένα μου αρέσουν αυτά τα χρώματα περισσότερο κι ας μην είναι τόσο λαμπερά. Το ριζάρι δεν το γνώριζα, ούτε και ξέρω αν μπορούμε να το βρούμε εδώ. Μου άρεσε πολύ η ιδέα με το κάρυ. Εμείς τα τελευταία χρόνια τα βάφουμε με κρεμμυδότσουφλα και παίρνουν το γνωστό καφεκόκκινο χρώμα.
Καλό Πάσχα και καλή Ανάσταση!

marilise είπε...

Αρχόντισσα μου εσύ πόσα ξέρεις , φέτος θα προσπαθήσουμε και με κρόκο θα σου πω

εύχομαι σε σένα και την πανέμορφη οικογένεια σου το πιο όμορφο Πάσχα την πιο αληθινή Ανάσταση φιλιά

Γιαννης είπε...

Και του χρόνου Ανεράιδα!! Καλο Πασχα σε σενα και στην οικογενια σου!

deppy11 είπε...

πολυ ωραια ιδεα!!!
εγω θα βαψω αυριο με κρεμμυδοφυλλα!!!!
καλη Ανασταση να εχουμε!!!

olga είπε...

και του χρόνου! Καλό Πάσχα!

Μarion, είπε...

Υπέροχα τα αυγουλάκια σου και τα χρώματα πολύ όμορφα, και προπάντων φυσικά.
Και του χρόνου να είσαι καλά να τα ξαναβάψεις.

Ευχές για Καλή Ανάσταση και Καλό Πάσχα σε σένα και την οικογένειά σου, με υγεία και ευτυχία

Φιλιά πολλά

Unknown είπε...

μου αρεσαν..θα δοκιμασω για το μπλε να δω πως θα βγει με το λαχανο..σ ευχαριστω..καλο πασχα

eleni είπε...

Ανεράιδα,και του χρόνου,να είστε καλά!
Οι οικολογικές βαφές είναι οι καλύτερες,γιατί δεν περνούν χημικά στο εσωτερικό του αυγού.
Για κίτρινο έχω ακούσει ότι χρησιμοποιούν κουρκουμά και για κόκκινο παντζάρι-το μόνο που έχω δοκιμάσει είναι φλούδια κρεμμυδιών και έγιναν όμορφα.
Φιλιά-Καλή Ανάσταση!

Χαρά Θεοδωρίτση είπε...

Και του Χρόνου κοπελάρα μου!
Χαίρομαι που κάθε χρόνο δοκιμάζεις νέες μεθόδους και κάνεις δοκιμασμένες προτάσεις. Εγω πέρσυ για πρώτη φορά τα έβαψα με κρεμμυδόφλουδα, αύριο έχουν σειρά (μετά τα σημερινά κουλούρια).
Καλή Ανάσταση να χαίρεσαι τα παιδάκια σου!!!

Ανώνυμος είπε...

KAI TOY XΡΟΝΟΥ ΜΕ ΥΓΕΙΑ ΜΠΡΑΒΟ!!ΣΟΥ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΚΑΛΟ ΠΑΣΧΑ ΜΕ ΠΟΛΥ ΑΓΑΠΗ ΓΙΑ ΕΣΕΝΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ ΣΟΥ!
ΕΥΧΕΣ ΚΑΙ ΦΙΛΙΑ Χ 2 ΜΑΡΙΑ ΜΙΣΙΡΛΟΥ!

neli είπε...

Φανταστικα εγιναν τα αυγουλακια σου καλο Πασχα σου ευχομαι και του χρονου με υγεια.

Και μια ερωτηση: αναλογα με τα υλικα (παντζαρι , λαχανο , καρυ κ.τ.λ)αλλαζει και η γευση του αυγου η δεν περναει μεσα?

Διασκέσις είπε...

Όπως πάντα τέλειες οδηγίες!!Κι οι παρατηρήσεις τέλειες!Τίποτε δεν αφήνεις στην τύχη εεε;Μπράβο σου!Να σε χαίρονται όλοι οι δικοί σου που είσαι τόοοοσο χρυσοχέρα!!Καλή Ανάσταση!Φιλιά πολλά!

Κατερινα είπε...

ανεραιδα τι υπεροχα τα αυγα σου???με χαμομηλι και καρυ δεν το εχω ξανακουσει...ευχαριστω για την ιδεα!!οσο για τις οδηγιες σου..κατατοπιστικοτατες,μπραβο σου!!αυριο θα κανω δοκιμη..ΚΑΛΟ ΠΑΣΧΑ ευχομαι σε σενα και την οικογενεια σου!!

Ειρηνη Σ είπε...

καλη μου Ανεραιδα και του χρονου
ολα τα χρωματα ειναι ωραια
σευχαρηστουμε και για τις οδηγειες
να περασετε καλα με την οικογενεια
και καλή Ανασταση

Ρεβεκκα είπε...

Ανεραιδα μου αρεσει η προσπαθεια σου...κατι αγνο ...φιλια πολλα και καλο Πασχα....

Ανώνυμος είπε...

σου ευχομαι καλο Πασχα και του χρονου με υγεια.

Andria είπε...

Ανεράιδα δεν θα έπρεπε να περιμένουμε από εσένα τίποτα άλλο εκτός από εναλλακτικούς τρόπους να βάψουμε τα αυγά μας!!! Δεν πρόλαβα να διαβάχω την ανάρτηση σου πριν βάψω τα δικά μου αυγά!!! Κρίμα...Την κρατάω στο πίσω μέρος του μυαλού μου για του χρόνου!!!! Καλή Ανάσταση και Καλό Πάσχα!!! Και του χρόνου με υγεία!!!

Μαριάννα είπε...

Παντα πρωτότυπη!Και του χρόνου Ανεραιδουλα!
Καλο Πάσχα εύχομαι σε σενα και την οικογενεια σου!

Νίκη είπε...

Εντυπωσιάστικα με το χαμομήλι! Έχεις τόσες ιδιότητες και να μία ακόμα, να χρωματίζει!
Εγώ πήρα μια αγοραστή βαφή, που όμως έγραφε ότι είναι από φυσικές πρώτες ύλες, και πράγματι το χρώμα δεν ήταν κατακόκκινο, αλλά σ'ιγουρα πιο ενδιαφέρον!
Φιλιά, καλή Ανάσταση!

katia είπε...

και του χρονου να εισαι γερη να φτιαξεις τετοια ομορφα αυγουλακια κι οπως παντα με τον πιο φυσικο τροπο.ΚΑΛΟ ΠΑΣΧΑ ΚΑΛΗ ΑΝΑΣΤΑΣΗ γλυκεια μου Ανεραιδα!!!!

Dizzy button είπε...

Ανεράιδα, πέρασα να σου ευχηθώ Καλή Ανάσταση και Καλό Πάσχα!

Λαμπρινή είπε...

Καλή μου Ανεράιδα,υπέροχα τ'αυγουλάκια σου και σ'ευχαριστούμε πολύ για όλες τις χρήσιμες οδηγίες που μας δίνεις!Και εγώ προτημώ τους οικολογικούς τρόπους βαψίματος !!(σήμερα έκανα κι εγώ ανάρτηση με κάτι τέτοιο,ούτε συνενοημένες να είμασταν...!)Καλή Ανάσταση να έχετε, Καλό Πάσχα και να περάσετε πολύ όμορφα αυτές τις Αγιες μέρες!!Πολλά φιλάκια!

Ευαγγελία Βλασσοπούλου είπε...

Πολύ όμορφα τα αυγουλάκια σου! Απογοητεύτηκα όμως γιατί φέτος είπα να τα βάψω και εγώ με παντζάρια και με αυτά που είπες το ξανασκέφτομαι!Και το κιτρινάκι μου άρεσε πολύ!

ιρινι είπε...

Ομορφα-ομορφα αυγουλάκια!!!!Μπράβο νοικοκυρούλα μου εσύ, ΟΛΑ τα προλαβαίνεις!!!!!
Φιλια και ΚΑΛΗ ΑΝΑΣΤΑΣΗ!!!!

EVAGELIA VRETTOU είπε...

Δείχνουν τόσο εντυπωσιακά!
Ευχαριστούμε για τις ωραίες συμβουλές
Καλή Ανάσταση και καλό Πάσχα

Ανώνυμος είπε...

Χρόνια πολλά και Χριστός Ανέστη! Τι ωραίες ιδέες μας έδωσες! Έκανα κάποια αυγά με το χαμομήλι που περιγράφεις και έγιναν τέλεια!Σε όποιον έλεγα ότι τα έκανα με χαμομήλι δεν το πίστευε! Τα υπόλοιπα τα έκανα με κανονική βαφή! Του χρόνου όμως θα δοκιμάσω και το ριζάρι/λάχανο/κρεμμύδια!

Δημοσίευση σχολίου

Θα χαρώ να διαβάσω τη γνώμη σου!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails